رواية الم البداية الفصل الواحد والاربعون 41 بقلم فريدة احمد


 رواية الم البداية الفصل الواحد والاربعون 41 بقلم فريدة احمد


الم البداية 

الفصل الواحد والاربعون

حازم نزل من عند ريم وهو مش طايق نفسه وخد عربيته وطلع بيها علي شقة الزمالك 

بعد وقت قصير وصل وطلع علي الشقة 

حازم فتح الباب ودخل بهدوء بص لقي امجد قاعد علي الكنبة وماسك فونه بيقلب فيه 

وعلي الكنبة التانية تامر نايم عليها وماسك فونه بردو بيقلب فيه وكل واحد فيهم في دنيا

حازم قرب وقعد علي الكنبة اللي  قاصدهم من غير ما يتكلم 

امجد انتبه ليه قفل فونه وبصله لاحظ عليه الضيق 

امجد .. ايه حازم باشا عملت ايه . هنفرح قريب ولا

تامر قام اتعدل وقال .. مالك يا حازم شكلك مايبشرش

امجد .. ماتتكلم حصل ايه 

حازم اتنفس بضيق وقال .. مفيش حاجه هتحصل غير بعد شهرين 

امجد باستغراب .. يعني ايه 

حازم .. ابويا بيربيني شكله .. انا مش فاهم هو بيعمل كده ليه . ومستفاد ايه 

امجد وتامر ضحكوا غصب عنهم

تامر قال .. ماانت لسه قايل اهو . هو بيربيك فعلاً

امجد .. وبصراحة ياحازم انت تستاهل يعمل فيك اكتر من كده بعد اللي انت عملتو

حازم بصلهم بضيق وقام خد الطفايه من علي الترابيزة وطلع البلكونة يشرب سيجاره

...................................................................

عند ندي كانت بتلبس وهي بتكلم عمر في الفون وبتقول 

.. انا خلاص ياعمر قدامي خمس دقايق وهخرج من الفيلا اهو 

وقفلت وكملت لبس وبعدين نزلت 

ندي لسه بتفتح الباب اتفاجأت لما لاقت باباها راجع من الشركة لأنو ده مش معاده 

ندي ببتسامة .. بابا 

وحضنته بحب وهي بتقول .. وحشتني وحشتني مووت

باباها باسها على راسها وقالها .. وانتي كمان ياحبيبتي

بص عليها باستغراب وقالها .. علي فين كدة 

ندي .. خارجة مع عمر هنتعشي مع بعض بره

باباها .. تعرفي أن انا راجع مخصوص بدري علشان اتعشي معاكي ياندي .. وفي الاخر الاقيكي خارجة تتعشي بره 

كمل بحزن وقال .. بس مش مشكلة . اخرجي ياحبيبتي مع خطبيبك واتبسطي 

ندي لما حست بحزن ابوها سكتت شوية

وبعدين قالت برفض بعد ما مسكت ايد باباها وباستها .. لأ يابابا .انا مش هخرج وهتعشي انا وانت مع بعض 

باباها .. وخطيبك 

ندي ..  مش مشكلة انت عندي اهم  وبعدين هكلمه اعتذرله ونخليها يوم تاني 

ندي ببتسامة .. هخليهم يحضرولنا احلي عشاا 


وباسته ودخلت المطبخ طلبت من الشغالين يحضرو العشا

وبعدها كلمت عمر علشان تعتذرله علي الخروجه





ندي وهي مش عارفه تقوله ايه خدت نفس وبعدين قالت بأسف .. عمر انا اسفه مش هقدر اخرج معاك النهاردة 

عمر باستغراب .. ليه . ايه اللي حصل انتي لسه متكلمه من دقايق وبتقولي انك جهزتي وطالعة 

كمل بقلق .. حصل حاجه ولا ايه . انتي كويسة

ندي .. انا كويسة . بس 

وسكتت وهي مش عارفه تقولهالو الزاي

عمر اتكلمي ياندي .. بس ايه 

ندي بلعت ريقها وقالت علطول .. انا مش هينفع اخرج معاك النهاردة لأن بابا رجع ومش هينفع اسيبه وأخرج انا هتعشي مع بابا ياعمر

عمر غمض عينه بغضب وسكت ومتكلمش

ندي .. عمر . عمر انت معايا

عمر بضيق .. تمام ياندي 

ندى .. تمام ايه 

عمر بهدوء .. خليكي مع ابوكي 

ندي .. طيب انت مش زعلان 

عمر .. متشغليش دماغك بيا 

ندي .. يبقي زعلان . وكملت بحيرة وقالت .. طيب قولي اعمل ايه انا مش عايزة ازعلك وفي نفس الوقت مقدرش ازعل بابا ولا اشوفه زعلان . عمر انت عارف بابا متعلق بيا الزاي مالوش غيري وانا بصراحة مش هبقي مبسوطه وانا حاسه انو زعلان

عمر بخنقه .. خلاص ياندي خليكي جمب ابوكي . اقولك

خليكي جمبه علطول

ندي .. هنعوضها بكرة ياعمر ماتكبرش الموضوع بقاا

عمر .. ولا بكرة ولا بعده ياندي اقفلي بقاا وروحي شوفي ابوكي 

ندي لسه هتتكلم 

عمر .. اقفلييي  ياندي 

ندي .. طيب..

عمر قبل ما تكمل كان قفل هو

ندي نزلت الفون من علي ودنها واتنهددت بتعب 

وبعدين خرجت بره تشوف باباها وهي بترسم علي وشها ابتسامه علشان مايحسس بحاجة

..............................

عند حازم كان لسه واقف في البلكونة يشرب سجاير 

امجد طلع. وقف جمبه وهو بيقول .. روق بقا واصبر الشهرين دول وخلاص

حازم بصله وقال .. وانت هترجع مراتك امتي

امجد بص قدامه وقال .. انا و شيرين مش هينفع نرجع لبعض تاني

حازم .. ليه يعني . اللي حصل بينكو مش نهاية الدنيا.. وإذا كان هي غلطت ف انت كمان غلطت 

امجد بصله وقال .. مهما كان غلطي مايدهاش الحق انها تخدعني وتعيشني في كدبه طول السنين دي كلها 

امجد ..  دي حرمتني اني اكون اب ياحازم . عارف يعني ايه.. اللحظه اللي طول عمري باستناها حرمتني منها . لأ وكانت مكملة لولا أني اكتشفت بالصدفة كانت هتفضل مكملة في كدبتها 

امجد خد نفس وقال .. انت عارف مع اني طول عمري نفسي في ولد .بس عمري مافكرت لحظة اني اتجوز عليها واخلف من واحدة غيرها . كنت صابر معاها وقولت مش مهم نتأخر سنه .سنتين . عشرة 

امجد .. طيب لو انا مش بحبها ومش عايزها ايه اللي هيصبرني السنين دي كلها من غير خلفة 

ابتسم بسخرية وقال .. وفي الاخر اكتشف أن مفيش مشكلة وأنها بتخدعني 

امجد .. مفيش مبرر للي عملته ده ياحازم .مفيش . ملهاش اي حق انها تعمل كده





حازم .. يعني مفيش امل تصلحو ده وتبدأو من جديد

امجد .. اللي عملته قطع اي أمل بيني وبينها

حازم سكت لأنو فهم إن امجد كلامو صح وفعلا شيرين غلطت

لسه بيتكلمو ولقو عمر داخل وباين عليه الضيق 

حازم انتبه لعمر اللي داخل وباين عليه الضيق و مش طايق نفسه حازم بص لأمجد وابتسم وهو بيشاور علي عمر وقال .. الرابع شرف

حازم .. تعالي نشوف مالو 

ودخلوا الاتنين من البلكونة  

حازم قعد وهو بيقول .. مالك ياعمر 

عمر .. ابدا مفيش

امجد .. ب الخلقة دي ومفيش ..مالك في ايه

عمر بضيق .. ابو ندي 

تامر .. مالو 

عمر .. مش هيستريح غير لما يبوظ الجوازة . انا متأكد انها هتبوظ علي ايده . لأني حاليا جيبت آخري 

تامر بضحك .. الراجل ده بحس انو عادل امام في عريس من جهة أمنية

كلهم ضحكو

امجد بص لعمر وقالو ..وانت مزعل نفسك ليه ياعمر . طب والله انت كده كويس يعني اللي اتجوزو  خدو  ايه غير النكد ووجع الدماغ . امجد وهو بيشاور علي نفسه وعليهم قال .. اتفرج علي اخواتك وانت قلبك هينشرح .. 

امجد .. ياعم جواز ايه بس .صلي علي النبي

..............................................................

عند شريف في الشركة كان قاعد في مكتبه 

وفجأة دخل والد آدم وهو باين عليه الغضب وبيقول .. ابني فين ياشريف وديتو ابني فين وعملت فيه ايه . اقسم بالله لو جراله حاجة ماهيكفيي..

شريف قاطعه بهدوء .. ابنك ده اللي كان عاوز يضيع شرف بنتي مش صح . ولا انا غلطان

ابو ادم وطي راسه بخزي وقال .. انا عارف انو غلط وبعتذر علي اللي عملو وبعتذر بالنيابة عنو   

شريف بجمود .. والاعتذار هيفيد بإيه

ابو ادم لسه هيتكلم لقي ياسين داخل

ياسين بصله وبعدين قعد ببرود 

ابو ادم .. ابني فين ياياسين عملت فيه ايه

ياسين .. ابنك في الحفظ والصون متقلقش عليه

ابو آدم .. عملت في ابني ايه ياياسين 

ياسين .. ولا حاجة .. انا بربيه بس علشان انت معرفتش تربيه .ف قولت اكسب فيه ثواب وخليه عندي شوية حلوين وبعدين هبعتهولك متربي . اطمن

ابو ادم  بتهديد .. انا لو ابني مرجعليش النهاردة انت مش عارف انا ممكن اعمل ايه

ياسين ببرود .. اعلي مافي خيلك اركبو

ابو ادم بصله بغل وقال .. تمام ياياسين 

وخرج بغضب

ياسين بص عليه لحد ماخرج وبعدين بص لعمه وقال .. 

انا عاوز أخطب انجي ياعمي

شريف .. اظن احنا اتكلمنا في الموضوع ده قبل كده . واظن بردو انك عارف رأيي

ياسين بهدوء .. عمي انا بحب انجي وعمري ماهأذيها 

سكت شويه وبعدين قالو .. طيب اسألها وخد رأيها مش ممكن تكون  موافقة

شريف .. لأ هي رفضاك 

ياسين بثقة .. اسألها تاني مش هتخسر حاجة ولو قالت مش موافقة اوعدك اني مش هكرر طلبي تاني 

.............................................................





عند شيرين في شقتها كانت قاعدة هي وريم وبيتكلمو

فجأة جرس الباب ضرب شيرين قامت تفتح 

وكانت ندي 

ندي دخلت وقعدت بعد ماسلمت علي ريم 

ريم بصت لندي اللي باين عليها الزعل وقالت .. انتي كويسة

ندى .. انا متخانقة مع عمر ومش عارفه اعمل ايه 

شيرين .. وانتي متخانقة معاه ليه

ندي خدت نفس وقالت ليهم اللي حصل

شيرين .. انتي مش هترتاحي ياندي غير لما تضيعيه منك 

قولتلك بدل المرة الف عمر كويس وحافظي عليه كملت وهي بتقول بشرود. .. كفاية انو مش بيبص لوحدة غيرك ومستكفي بيكي


ندى .. وانا اعمل ايه يعني ارضيه ولا ارضي بابا .انا تعبت 


ندي .. هو مش قادر يفهم أن بابا متعلق بيا بزيادة يعني مش واقف قصاد سعادتنا زي ماهو فاكر .. بابا طلب منو بدل المرة مليون انو موافق علي الجواز بس يسكن معانا في الفيلا . بس هو بقا اللي راكب دماغو ومش موافق


ريم .. طيب ماهو عندو حق سوري يعني بس هو اكيد مش حابب فكرة انو يبقي عايش في بيت مراتو وده حقه


شيرين .. قوليلها .. علشان تعرف ان باباها مزودها ومش من حقه اللي بيعملو ده 

ندي بتعب .. انا تعبت مش عارفه ارضي مين فيهم 

ريم .. حاولي .تراضي الاتنين وتتكلمي مع باباكي و أن شاءالله خير 

..................................................

صباحا 

هنا كانت واقفة علي باب الفيلا ومعاها لين بنتها وبتكلم في السواق اللي هيوصل لين للحضانة

هنا .. خلي بالك منها يامصطفي 

مصطفي .. في عنيا ياهانم

هنا ميلت و باست لين 

السواق لسه هيتحرك ومعاه لين لكن 

لين شافت تامر خارج من الفيلا راحت جريت عليه بسرعة وهي بتقول .. بابيي 

تامر شالها وباسها بحب وقالها .. عاملة ايه يا حبيبة بابي 

لين .. كويسة . بس زعلانة منك 

تامر .. زعلانه مني انا .ليه انا زعلت حبيبتي في ايه بقا وانا مش واخد بالي

لين .. انا زعلانه منك علشان انت مزعل مامي 

لين  .. بابي اناعاوزة مامي ترجع البيت عندك ونفضل معاك


تامر بص ل هنا اللي واقفة وبعدين بصلها وقال ..

 أن شاءالله ياحبيبتي هترجعو .. يلا بقا علشان متتأخريش 

وباسها ونزلها 





لين مشيت مع السواق وتامر قرب من هنا وقالها .. مش كفاية بقا

هنا بجمود .. كفاية ايه 

تامر .. ارجعي ياهنا .. وانا اوعدك أن عمري ماهبص لوحدة غيرك . انا فعلاً ندمان .. هنا انا بحبك وانتي عارفه كدة . ارجعي متهديش كل حاجه 

هنا .. انت اللي هديت كل اللي بينا يوم ماخونت 

هنا  بصتله وقالت .. انا عمري ماهرجعلك ياتامر . ياريت تطلقني .. وروح بقا للزبالة اللي انتا كنت بتخوني معاها هي اللي شبهك لكن انا لأ . 

كملت بسخرية وقالت .. ايه فاكر نفسك لما تيجي تقولي ارجعي ماهصدق وهنسي خيانتك وارجع . مش انا ياتامر دي في أحلامك اني ارجعلك بعد خيانتك ليا

هنا خدت نفس وقالت ... وياريت تطلقني بهدوء قبل ماعمل اللي قولتلك عليه

وسابته ودخلت 

وتامر اتنهد بتعب وركب عربيته وطلع علي الشركة


بعد وقت كان تامر وصل الشركة ودخل مكتبه بعد ماطلب قهوة

تامر قعد يشتغل بهدوء وهو حزين علي حياته اللي بتبوظ وبيته اللي بيتخرب لحد مالقي ابوه داخل 

تامر قام وقف .. اتفضل يابابا

..................................................


في الفيلا 

شهيرة .. هتعقلي امتا بقا وترجعي لجوزك ياهنا

هنا بالامبالاه .. انا مش هرجعله ياماما 

شهيره .. يعني ايه خلاص نويتي تخربي بيتك علي كده .. طيب فكري في بنتك 

هنا .. وهو مفكرش فيها ليه 

شهيره قربت منها وقالتلها .. هنا تامر غلط وانا معاكي في ده. بس هو كمان ندم اديلو فرصة مفيهاش حاجه . وكمان لازم تقتنعي أن انتي كمان غلطتي .. انتي مش ملاك ياهنا

اللي جوزك عملو انتي السبب فيه انتو الاتنين غلطتو 

هو مغلطتش لوحدو وزي ماهو بيحاول يصلح انتي كمان لازم تعترفي بغلطتك وتحاولي 

هنا .. ماما ريحي نفسك انا عمري ماهسامحه علي خيانته ليا . ومش هتنازل عن الطلاق 

هنا .. انا معملتش حاجة تستاهل الخيانة . وعلي فكره تامر عمره ماهيتغير . لأن ده طبعه .. انا استحاله ارجعلو ياماما 

بعد ما هان كرامتي وراح عرف عليا واحدة زبا.لة 

..............





عند تامر في الشركة

شريف بعتاب .. ليه يا تامر ليه يابني ليه تعمل كده 

شريف .. انت لو مش مرتاح كنت تعالي قولي وانا كنت اجوزك . لكن تروح تزني وترتكب كبيرة . 

مخوفتش يابني من ربنا مخوفتش تموت وانت علي معصية .. تامر انا مربيك راجل ومتحمل مسؤلية وشايل معايا كتير ...انت لو حد فاسد كنت قولت دي قلة تربية لكن انا مربيك كويس .. شوفت اختك كان هيحصلها ايه اللي انت عملتو كان هيحصل لأختك لولا ستر ربنا

الاذية بتترد لصاحبها يابني

تامر بحزن .. انا فعلاً ندمان . وكمل بخزي .. اعمل ايه

شريف خد نفس وقال  .. شوف يابني كلنا بنغلط و ربنا بيحب العبد الخطاء العاصي اللي يجيلو تائب . روحلو يابني وهو هيستقبلك . ادعيلو واطلب المغفرة وهيتقبلك عنده ويتوب عليك . راجع نفسك ياتامر وارجع لربنا

تامر كان قاعد بيسمع أبوه وهو متأثر جدا من كلامو

شريف خلص كلامه و سابه وقام مشي 


وبعدها تامر خد مفاتيحه وقام نزل من الشركة وراح علي اقرب جامع ودخل اتوضي وصلي وفضل يدعي ربنا انو يسامحو وهو بيبكي وندمان علي اللي عمله

يتبع.......


       الفصل الثاني والاربعون من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×